Ürün
Articles Yapay Zekâ İnsan Kaynaklarına Nasıl Yardımcı Olabilir?

Yapay Zekâ İnsan Kaynaklarına Nasıl Yardımcı Olabilir?

İK Yapay Zekâ
Özgür Kurt
12 dakikalık
38
Güncellendi: Eylül 30, 2024
Özgür Kurt
Güncellendi: Eylül 30, 2024
Yapay Zekâ İnsan Kaynaklarına Nasıl Yardımcı Olabilir?

Yapay zekâ çalışmaları, en basit ifadeyle “insanlar gibi düşünebilen makineler üretme bilimi” olarak tanımlanabilir. Başlıca kullanım alanları ise tekrarlayan görevleri azaltmak, büyük ölçekteki verileri hızlı bir şekilde analiz etmek, karmaşık iş süreçlerini basitleştirmek ve insanların daha iyi karar almasına yardımcı olan raporlar üretmek olarak özetlenebilir. Sadece bu kabiliyetleri dahi yapay zekânın insan kaynaklarında yaratabileceği avantajların genişliğini gösterebiliyor.

İşletme bünyesindeki iş gücünü yönetmekten sorumlu olan İK departmanı, yapay zekâ destekli teknolojiler sayesinde maliyetleri etkili bir şekilde yönetmekten üretkenlik ve verimlilik artışına kadar birçok farklı alanda avantajlar kazanıyor. Dijital dönüşümün itici gücü olarak öne çıkan yapay zekâ, insan kaynakları teknolojilerinde operasyonel kapasiteyi artırırken genel iş başarısını da daha olumlu ve sürdürülebilir bir hâle getiriyor.

Bu yazımızda yapay zekânın insan kaynaklarına sağladığı faydalardan bahsedeceğiz. Ayrıca yapay zekâ destekli otomasyon araçları ile insan kaynaklarının verimliliğini nasıl artırabileceğinize de göz atacağız.

Yapay zekâ destekli insan kaynakları yönetimin için güçlü bir sistem arayışındaysanız hemen şimdi Bitrix24 çözümleri ile tanışabilirsiniz. Otomasyon özellikleri sayesinde tekrarlanan görevlerin tamamını ortadan kaldıran Bitrix24 ile tüm iş akışlarında optimum verimliliğe ulaşın. Üstelik sınırsız kullanıcılı ücretsiz versiyonuna sahip olmak için çabucak kaydolabilirsiniz.

İnsan Kaynakları Yönetimini Yapay Zeka ile Destekleyin

Bitrix24 En İyi İnsan Kaynakları Yönetim Sistemi

Şimdi Kaydol

İnsan Kaynaklarında Yapay Zekânın Rolü Nedir?

Yapay zekâ ve insan kaynakları son yılların en popüler terimleri arasında yer alıyor. İnsan kaynaklarının bir işletmedeki en kritik departmanlardan biri olduğu göz önünde bulundurulduğunda bu çok da şaşırtıcı değil. İnsan kaynaklarının verimliliğini yükseltmek adına kullanılan yapay zekâ (AI) insan kaynakları yazılımları en çok aşağıdaki alanlarda fayda sağlıyor:

  • İnsan Analitiği

  • Yetenek Yönetimi ve Kazanımı

  • Öğrenme ve Gelişim

  • Performans Yönetimi

  • Çalışan İlişkileri

  • Çeşitlilik, Eşitlik ve Kapsayıcılık

İnsan kaynakları departmanı, Yapay Zekâ (AI) ve Üretken AI (GenAI) teknolojilerinin avantajlarından faydalanarak yukarıda yer alan tüm alanlarda daha basit, hızlı ve verimli iş süreçleri sağlayabilir. İK’da yapay zekânın rolüne göz atmak adına bu iki farklı teknolojiyi kısaca ele alalım:

  • Yapay Zekâ (AI): İnsan zekâsını taklit ederek, yinelenen görevleri gerçekleştirmek için kullanılır. Örneğin İK personelinin rutin görevlerini otomatikleştirmek, çalışma raporları hazırlamak, işe alım otomasyonu sağlamak gibi birçok farklı görevde rol oynayabilir.

  • Üretken AI (GenAI): Farklı kaynaklar için yeni içerik oluşturmak ve büyük veri kümelerini hızlı bir şekilde özetlemek için kullanılabilir. Örneğin iş tanımı yazmak, e-postalara yanıt vermek, çalışanlar için eğitim belgeleri hazırlamak gibi alanlarda kullanılabilir.

İnsan kaynaklarında yapay zekâ destekli teknolojiler, makine öğrenimi (ML) ve doğal dil işleme (NLP) yeteneklerini kullanarak maksimum verimliliği hedefler. Şirketler, veri temelli bir yaklaşımla insan kaynaklarının daha üretken ve işlevsel olmasını sağlar.

Yapay Zekâ İnsan Kaynaklarına Nasıl Yardımcı Olabilir

Yapay Zekânın İnsan Kaynaklarına Sağlayabileceği Faydalar

Yapay zekâ tabanlı çözümler; işe alım süreci, oryantasyon, performans yönetimi, eğitim ve kaynak yönetimi dâhil birçok farklı alanda oldukça etkilidir. Öne çıkan faydaları ise şunlar olabilir:

1. Yapay Zekâ İnsan Kaynakları İşe Alım Süreçlerini Kolaylaştırabilir

Yapay zekânın büyük veri kümelerini insanlardan daha hızlı ve etkili bir şekilde incelemek gibi bir kabiliyeti vardır. Yapay zekâ destekli teknolojiler, bir iş için gereken becerileri hızlı bir şekilde analiz ederek adayların deneyimleriyle eşleştirebilir. İşe alım süreçlerinde potansiyel adayları hızla belirlemeye yardımcı olan bu özellik aynı zamanda şirketlerin belirli gereksinimleri karşılamayan adayları da direkt olarak elemelerini sağlar.

İnsan kaynakları yönetimi, yapay zekânın raporlama özelliğini kullanarak gelecekteki iş gücü gereksinimlerini de analiz edebilir. Üretken yapay zekâ teknolojisi, iş tanımlarını her pozisyon için gerekli yetkinliklere ve deneyime uygun olarak gerçekçi ve net bir şekilde oluşturabilir. Dahası yapay zekânın bilişsel yetenek, kişilik ve beceri değerlendirmeleri gibi adaylar için ön değerlendirme ve işe alım yetenek testleri hazırlama becerisinden faydalanılabilir. Tüm bu özellikler potansiyel adayların daha etkili bir şekilde taranması, elenmesi ve değerlendirilmesi adına etkilidir. İşe alım süreçlerinde yapay zekâdan yararlanmak, zamandan ve maliyetten tasarruf etmek demektir.

2. Yapay Zekâ Otomasyonu ile Oryantasyon Süreçleri Hızlandırılabilir

İnsan kaynaklarında yapay zekâ uygulamaları ile gelen avantajlardan belki de en büyüğü otomasyondur. Otomasyon birçok alanda oldukça etkili olabilirken oryantasyon süreçlerinde ekstra bir etkiye sahiptir. AI sayesinde, manuel ve zaman alan tüm görevlerin otomatik olarak gerçekleştirilmesi sağlanır. Örneğin İK personeli, yeni bir çalışanın işe alım sürecinde daha kritik görevlere odaklanabilir. Peki bu nasıl sağlanır?

Oryantasyon sürecinin en çok zaman alan görevlerinden biri evrak doldurma işlemidir. Çalışanların iş belgelerini doğru bir şekilde doldurmak, hesaplarını oluşturmak ve çalışan bilgilerini sistem yazılımlarına aktarmak gerekir. İnsan kaynakları otomasyonu tüm bu görevleri otomatik olarak gerçekleştirilebilir. Böylece İK personeli oryantasyon sürecinin daha kritik görevlerine odaklanır. Örneğin çalışanlarla bağlantı kurmak, işletme kültürüne adapte olmalarını sağlamak ve kariyer hedeflerinin iş tanımlarıyla orantılı bir şekilde ilerlediğinden emin olmak gibi.

Yapay zekâ, İK departmanının her çalışan için kişiselleştirilmiş bir oryantasyon süreci oluşturmasına yardımcı olur. Peki kişiselleştirilmiş oryantasyon deneyiminin önemi nedir?

  • AI; yeni işe alınan çalışanların iş tanımlarını analiz ederek; ilgili bilgileri, kaynakları ve araçları içerecek şekilde oryantasyon sürecini optimize eder. Böylece çalışanlar kendi pozisyonları hakkında gerekli olan bilgileri hızlı bir şekilde edinebilir.

  • AI, çalışanlardan geri bildirim alarak oryantasyon hızını onlara göre ayarlayabilir. Gerektiğinde ek kaynaklar sunarak çalışanların bu süreci maksimum verimlilikle tamamlamasını sağlar.

Yapay zekâ ile kişiselleştirilmiş oryantasyon süreçleri yaratmak, çalışan memnuniyetini artırmanın da anahtarıdır.

Yapay Zekâ İnsan Kaynaklarına Nasıl Yardımcı Olabilir

3. Yapay Zekâ Odaklı Algoritmalar Çalışanların Eğitim Programlarını Etkili Bir Şekilde Düzenleyebilir

Çalışanların oryantasyon sürecinden sonra da işe bağlılıklarını artırmaları ve performanslarını analiz ederek etkili stratejiler geliştirmeleri de insan kaynakları görevleri arasında yer alır. Bu nedenle, İK birimleri, çalışanlar için çeşitli eğitim programları düzenleyerek katılım oranını artırmayı hedefler. Yapay zekâ insan kaynakları süreçleri, çalışanların eğitim programlarını etkili bir şekilde düzenlemek açısından oldukça avantajlıdır. 

Yapay zekâ temelli algoritmalar, çalışanların bilgi, beceri ve deneyimlerini sürekli olarak analiz ederek etkili öğrenim programları oluşturabilir. Bu programlar, çalışanların bireysel ihtiyaçlarına, tercihlerine veya öğrenme yöntemlerine göre düzenlenir. Performans yönetimi sağlayan yapay zekâ uygulamaları sayesinde çalışanlar için kişiselleştirilmiş öğrenim programları hazırlamak mümkün hâle gelir. İK profesyonelleri, yapay zekânın sunduğu eğitim raporları ile iyileştirilmesi gereken alanları daha hızlı bir şekilde tespit edebilir.

4. Yapay Zekâ Performans Yönetiminde Verimliliği Artırabilir

Yapay zekâ insan kaynakları yazılımları, performans ve davranışları belirlenen kriterlere göre izlemenize olanak tanır. Performans takibi ile hangi çalışanların iyi performans gösterdiğini, hangilerinin desteğe ihtiyaç duyduğunu ve hangilerinin kariyer hedeflerinin iş politikalarından tamamen ayrıldığını kolaylıkla tespit etmek mümkün hâle gelir. Yapay zekâ yetenek yönetimi ise her çalışanın güçlü ve zayıf yönlerini takip etmenize ve tüm bunları işletme hedeflerine uygun bir şekilde adapte etmenize olanak sağlar.

İşte yapay zekâ performans yönetiminin insan kaynaklarına sağlayabileceği faydalar:

  • Yapay zekâ algoritmaları, performans verilerini analiz ederek çalışanların güçlü, zayıf ve iyileştirmeye açık yönlerini tespit eder. Tüm bu verileri, eyleme geçirilebilir içgörüler hazırlamak için kullanır.

  • Yöneticiler, gerçek zamanlı performans yönetimi sayesinde eğitim süreçlerini ve kaynakları etkili bir şekilde kullanma konusunda bilinçli kararlar alabilir.

  • Temel performans göstergelerini sürekli olarak analiz eden yapay zekâ algoritmaları ile kişiselleştirilmiş geri bildirimler sağlanır.

  • Yapay zekâ sadece güncel veriler konusunda değil, geçmiş veri kaynakları alanında da oldukça başarılıdır. Geçmiş verileri inceleyerek gelecekteki performans eğilimlerini tahmin edebilir.

  • Yapay zekâ, performans göstergelerini analiz ederken insan kaynaklı hataların önüne geçer. Objektif veri analizi sağlayarak adil ve eşit performans analizi yürütülmesine imkân tanır.

Yapay zekâ destekli içgörüler sayesinde çalışan bağlılığı, memnuniyeti veya sadakat oranını ölçmek ve potansiyel sorunlara karşı etkili stratejiler geliştirmek mümkündür.

5. Öngörücü Analitik Becerisi Çalışanları Elde Tutma Oranını Yükseltebilir

Her işletme, iyi performans gösteren çalışanlarını uzun vadede elde tutmayı hedefler. Düşük bir elde tutma oranı, işletmeler için maliyetli olabilir ve genel iş performansı üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir. Çalışanlar işten ayrıldığında tüm bilgileri, becerileri ve deneyimleri onlarla birlikte gider. İnsan kaynaklarının görevi ise yeni gelen çalışanlara bu bilgi, beceri ve deneyimleri yeniden kazandırmaktır. Dolayısıyla insan kaynaklarının öncelikli görevlerinden biri yeni işe alımlara odaklanmaktan ziyade elde tutma oranını yükseltmek olmalıdır.

Yapay zekâ makine öğrenimi algoritmaları büyük miktarda veriyi analiz etmeyi, verilerdeki kalıpları tanımayı ve böylece çalışan davranışları ile ilgili tahminlerde bulunmayı mümkün hâle getirir. Örneğin yapay zekâ destekli araçlar ile hangi çalışanların pozisyonlarından istifa etme olasılıklarının yüksek olduğu belirlenebilir. 

Öngörücü analitik becerisiyle öne çıkan bu tür araçlar, İK birimlerinin, istifa etme olasılığı yüksek çalışanlardan haberdar olmalarını sağlar. Böylece çalışanlara eğitim ve gelişim fırsatları tanınması ve kariyerleriyle ilgili endişelerine zamanında çözümler bulunması sağlanabilir.

Yapay Zekâ İnsan Kaynaklarına Nasıl Yardımcı Olabilir

Çalışan elde tutma oranını yükseltmek için Derin Öğrenme modeli de kullanılabilir. Derin Öğrenme algoritmaları geçmiş ve güncel verileri analiz ederek çalışan performans raporları oluşturur. Bu sadece insan kaynaklarının zamandan tasarruf etmesini sağlamakla kalmaz, aynı zamanda raporların doğruluğunu ve güvenilirliğini geliştirmek açısından da oldukça avantajlıdır.

Sonuç olarak yapay zekâ kullanımı ve insan kaynakları yönetimi şirketlerin işe alma, aday değerlendirme, oryantasyon, çalışan katılımı ve performans yönetimi dâhil birçok farklı sürecinde olumlu etkiler yaratabilir. Tüm bu süreçleri etkili hâle getirmek ve optimum verimlilik kazanmak için güçlü bir yapay zekâ insan kaynakları yazılımına ihtiyacınız var. Gelişen teknoloji sayesinde ortada birçok farklı seçenek varken en doğru tercihi nasıl yapabilirsiniz? Doğru tercihte bulunmanıza yardımcı olmak adına, insan kaynakları yazılımlarının sahip olması gereken yapay zekâ özelliklerine birlikte göz atalım.

Yapay Zekâ Destekli İnsan Kaynakları Yazılımları Seçerken Dikkat Edilmesi Gerekenler

İnsan kaynaklarında, geleneksel yazılımların yerine yapay zekâ uygulamaları seçmek genel performans ve verimliliği artırmanızı sağlayabilir. Ancak maksimum verimlilik için yapay zekâ yazılımlarının öne çıkan özelliklerine de dikkat etmelisiniz. İyi bir yapay zekâ insan kaynakları aracı aşağıdaki özellikler bakımından yeterli olmalıdır:

Robotik Süreç Otomasyonu (RPA)

İnsan kaynaklarının tekrarlayan görevlerini minimum seviyeye indirmek için Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) özelliklerini göz önünde bulundurabilirsiniz. Bu uygulamada, yapay zekâ algoritmaları, insan kullanıcıların eylemlerini taklit ederek kural tabanlı tüm görevleri otomatik olarak yerine getirir. RPA kullanımı ile manuel iş yükünün azaltılması, İK profesyonellerinin daha üretken ve verimli olmasını sağlar.

Yapay zekâ ile işe alım süreçlerini hızlandırmak isteyen İK departmanı, RPA uygulamasıyla birçok farklı avantaj elde edebilir. Örneğin yeni işe alımlarda çalışan profillerinin otomatik olarak oluşturulması sağlanır. Aynı şekilde çalışan bilgilerinin ilgili sistemlere hızlı bir şekilde entegre edilmesini sağlar. Manuel veri girişini ortadan kaldırarak çok daha etkili ve hızlı bir süreç yaratır.

Performans Takibi ve Raporlar

Yapay zekâ destekli İK yazılımlarının performans takibi ve raporlama özellikleri oldukça önemlidir. İK profesyonelleri, ekiplerin verimliliğini ölçmek amacıyla çeşitli araçlar kullanabilir. Bunlar arasında vardiya programı, devamsızlık çizelgesi ve ekip üyelerinin mesai süreleri yer alabilir. Yapay zekâ algoritmaları tüm bu verileri analiz ederek çalışanların günlük, haftalık veya aylık olarak ne kadar verimlilikle çalıştığı hakkında çeşitli raporlar hazırlayabilir. Böylece insan kaynaklarının çizelgeleri tek tek takip etmesi yerine hepsi bir arada verilere göz atmasıyla performans takibini daha etkili hâle getirebilir.

İK Yapay Zekâ Asistanları

İK yapay zekâ asistanı temelde gerçek bir asistanın yapabileceğinden çok daha fazla görev üstelenebilir. Ana hedefi, insan kaynakları çalışanlarının üzerindeki iş yükünü hafifletmektir. Bu hedef doğrultusunda, sıkça sorulan sorulara yanıt verebilir, otomatik e-postalar gönderebilir ve hatta işe alım gereksinimlerine uygun kapsamlı bir iş tanımı dahi yazabilir. Örneğin İK yapay zekâ asistanından çalışanların kariyer hedeflerine uygun yenilikçi bir eğitim programı fikri bulmasını isteyebilirsiniz. Bu tür yapay zekâ asistanları sadece İK departmanları için değil, şirket bünyesinde yer alan satış ve pazarlama gibi diğer departmanlar için de oldukça kullanışlıdır.

CRM Otomasyonu

Seçtiğiniz İK yazılımının CRM entegrasyonu sağlaması kayda değer bir özelliktir. Fakat yapay zekâ destekli CRM otomasyonu sağlaması bir sonraki seviyenin kilidini açar. CRM otomasyonu sağlayan yazılımlar, İK profesyonellerinin kendi kurallarını oluşturmalarına olanak sağlar. Müşterilere otomatik mesaj ve e-posta göndermenin yanı sıra belge ve fatura süreçlerinde de kolaylık sağlar.

Yapay zekâ ile işe alım, çalışan yönetimi, performans takibi ve daha birçok farklı İK görevinde kolaylaştırılmış süreçler elde etmek mümkündür. O hâlde size sunabileceğimiz harika bir yapay zekâ destekli İK platformu önerimiz var. Bitrix24 ile henüz tanışmadıysanız sağlayabileceği avantajlara birlikte göz atabiliriz.

Yapay Zekâ İnsan Kaynaklarına Nasıl Yardımcı Olabilir

Bitrix24 Yapay Zekâ İnsan Kaynakları Platformu ile İş Süreçlerini Kolaylaştırın

Bitrix24, İK iş akışını basitleştiren ve şeffaf bir süreç sağlayan çok yönlü araçları ile öne çıkar. Şirketiniz için en iyi adayları bulmak mı istiyorsunuz? Mevcut çalışanlarınızın performansını artırmak mı istiyorsunuz? Yoksa tüm İK ekibinizin iş yükünü azaltmak gibi bir hedefiniz mi var? Bitrix 24 yapay zekâ destekli İK sistemi tüm hedeflerinizi hızlı bir şekilde gerçekleştirmek için burada:

  • Çalışan Yönetimi: İK ekiplerinin tüm çalışanlarla bağlantıda kalması için çalışan dizinleri oluşturun.

  • Rapor Oluşturucu: Temel performans göstergeleri ile çalışanların günlük, haftalık ve aylık olarak performans raporlarını kolaylıkla elde edin.

  • İşe Alım Otomasyonu: Yeni çalışanların veri girişlerini otomatik olarak tamamlayın.

  • Güçlü İletişim: Çalışan görevleri için hatırlatıcılar kurun, ekip sohbetleri oluşturun, duyurular yapın ve tüm şirketin birbiriyle bağlantıda kalmasını sağlayın.

  • Zaman Yönetimi: Zorunlu iş günü takibi, mesai süreleri, vardiya programları ve devamsızlık yönetimi ile etkili zaman yönetimi sağlayın.

  • Çalışan Eğitimi: Ücretsiz bulut depolama ile çalışanlara eğitim materyalleri ve kaynaklar için erişim verin.

  • Mobil Kullanım: Ofiste, evde veya hareket hâlinde dahi İK görevlerini zahmetsizce takip etmek mümkün. Mobil uygulamayı indirerek çalışan verilerine istediğiniz zaman istediğiniz yerde ulaşın, düzenleyin veya paylaşın.

Bitrix24 araçları İK ve CRM otomasyonu ile iş süreçlerini geliştirme ve verimliliği artırmada tam da aradığınız çözüm olabilir. Siz de hepsi bir arada platform özelliklerini keşfetmek isterseniz hemen şimdi ücretsiz olarak kaydolabilirsiniz.

İnsan Kaynakları Yönetimini Yapay Zeka ile Destekleyin

Bitrix24 En İyi İnsan Kaynakları Yönetim Sistemi

Şimdi Kaydol

En Popüler
Yapay Zekâ
En İyi ChatGPT Alternatifi Hangisi?
Küçük İşletme
2023'te Yapılacak 25 Küçük İşletme Fikri
Pazarlama
Yapay Zekâ ile Video Oluşturma: En İyi 4 Uygulama
CRM
CRM Yazılımlarının Yapabileceği ve Yapamayacağı 6 Şey
Satışlar
E-Ticaret İçin Türkiye'den Kullanılabilecek En İyi 7 Ödeme Sağlayıcı
İçindekiler
İnsan Kaynaklarında Yapay Zekânın Rolü Nedir? Yapay Zekânın İnsan Kaynaklarına Sağlayabileceği Faydalar 1. Yapay Zekâ İnsan Kaynakları İşe Alım Süreçlerini Kolaylaştırabilir 2. Yapay Zekâ Otomasyonu ile Oryantasyon Süreçleri Hızlandırılabilir 3. Yapay Zekâ Odaklı Algoritmalar Çalışanların Eğitim Programlarını Etkili Bir Şekilde Düzenleyebilir 4. Yapay Zekâ Performans Yönetiminde Verimliliği Artırabilir 5. Öngörücü Analitik Becerisi Çalışanları Elde Tutma Oranını Yükseltebilir Yapay Zekâ Destekli İnsan Kaynakları Yazılımları Seçerken Dikkat Edilmesi Gerekenler Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Performans Takibi ve Raporlar İK Yapay Zekâ Asistanları CRM Otomasyonu Bitrix24 Yapay Zekâ İnsan Kaynakları Platformu ile İş Süreçlerini Kolaylaştırın
Bunları da beğenebilirsiniz
Bloglar
Web Seminerleri
sözlükçe

Free. Unlimited. Online.

Bitrix24, herkesin birbiriyle iletişim kurabileceği, görevler ve projeler üzerinde çalışabileceği, müşteri yönetimi ve daha pek çok işlemi gerçekleştirebileceği bir platformdur.

Ücretsiz başlayın
Bunları da beğenebilirsiniz
Online Satış Toplantıları için En Etkili 10 İpucu
Satışlar
Online Satış Toplantıları için En Etkili 10 İpucu
12 dakikalık
Çalışan Oryantasyonunda Yapay Zekâ ile Verimliliği Artırın
Yapay Zekâ
Çalışan Oryantasyonunda Yapay Zekâ ile Verimliliği Artırın
12 dakikalık
Mobil Görev Yönetimi Yazılımının 7 Avantajı
Proje Yönetimi
Mobil Görev Yönetimi Yazılımının 7 Avantajı
1 dakikalık